Entitats i prop de 400 professionals del llibre signen contra iniciatives com la de l’Ajuntament de Barcelona i l’empresa de Mejide

0
259

L’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana (AELC), a més de les altres entitats i persones implicades, ha difós aquest divendres un comunicat conjunt signat per 367 escriptors, editors, llibreters, traductors, correctors, professors i bibliotecaris i per diverses associacions del sector del llibre entre els dies 15 i 19 de maig sobre el posicionament dels professionals en relació amb campanyes que afectin el sector del llibre.

En aquest cas, i ja és una qüestió força coneguda per la polèmica que s’ha generat, la protesta del sector ve motivada per una iniciativa de l’Ajuntament de Barcelona i l’Institut de Cultura de Barcelona (Icub). Es tracta de la campanya que, amb el títol de Barcelona Ciutat Llibre, pretenia ser un pla de foment de la lectura. El text del manifest es posiciona contra la idea: “Només cal veure i llegir el pdf que es va fer públic el 10 de maig des del Gremi de Llibreters per adonar-se que el suposat «pla de foment de la lectura» no era res més que una campanya publicitària –pensada per l’agència Aftershare de Risto Mejide– en què es convidava els llibreters i els bibliotecaris de la ciutat a recomanar llibres al president dels Estats Units, Donald Trump, amb el pretext d’«obrir-li la ment». Aquestes recomanacions, a més, sembla que es volien fer enregistrades per generar tot un seguit de vídeos virals que serien la base de la campanya.

Els professionals del sector del llibre, en vista del tarannà de la proposta, han considerat, doncs, que havien de deixar clara la seva postura davant d’iniciatives que impliquin “els missatges que aporten campanyes com aquesta, que més que acostar la gent a la lectura, poden provocar rebuig, perquè fan servir unes idees que s’ha demostrat que són dissuasives, com ara presentar els llibres des d’una posició de superioritat moral”.

Els firmants del manifest recorden que, precisament, fa temps que, des del sector, es demanen i es proposen campanyes fetes conjuntament per professionals de cultura i educació, amb biblioteques, llibreries i escoles implicades. “I no se’ns escolta mai, però mentrestant ens van endossant campanyes com aquesta, sense cap ni peus, que suposen una despesa de diner públic que, en molts casos, ha estat justificada amb arguments tan buits com ara que s’acabava l’any i aquells diners s’havien de gastar”, denuncien al text.

I acaben amb una reclamació ben explícita: “Qualsevol mesura de govern o campanya institucional que es proposi a partir d’ara en aquest sentit ha de comptar amb la intervenció d’una representació de tots els agents del sector: administracions, institucions, entitats, editors, autors, llibreters, centres educatius i biblioteques. Valorem la retirada d’aquesta campanya concreta, però creiem que cal una revisió a fons de la manera com es gestionen i es posen en funcionament aquestes iniciatives.”

Signen el manifest:

Associació Col·legial d’Escriptors de Catalunya (ACEC)
Associació d’Escriptors en Llengua Catalana (AELC)
Associació de Llibreries Independents de Catalunya
Associació La Mordida Literaria
Col·lectiu Pere Quart (professors de literatura catalana de secundària i universitat)
Grup de Llibreries Independents Bestiari
PEN Català
I 367 professionals del sector

(dades de les 11.30h del 19 de maig del 2016)

Si voleu accedir al manifest complet i les adhesions cliqueu aquí

Sense comentaris

Deixa un comentari